انجمن روانشناسی ایران
Menu

تازه های علمی روانشناسی

EasyDNNNews

ساختار مغزی مربوط به توجه و تمرکز در کودکان با علائم بیش فعالی/ کمبود توجه

جمیله زارعی، دانشجوی دکتری سلامت دانشگاه تهران

نویسنده: مدیر سایت/يکشنبه 18 بهمن 1394/دسته بندی ها: تازه های علمی روانشناسی

به این مطلب امتیاز دهید:
4/0

ساختار مغزی مربوط به توجه و تمرکز در کودکان با علائم بیش فعالی/ کمبود توجه

جمیله زارعی، دانشجوی دکتری سلامت دانشگاه تهران
Zareijamileh@yahoo.com
مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران موسسه کریگر در بالتیمور انجام شده است نشان می‌دهد کودکان سنین پیش دبستانی که علائم بیش فعالی/ کمبود توجه را بروز می‌دهند در مقایسه با جمعیت بهنجار، ساختار مغزی مربوط به توجه و تمرکز کوچک‌تری دارند. این یافته‌ها می‌تواند به درمان این اختلال رفتاری رایج در مراحل اولیه کمک کند.
در این مطالعه با استفاده از MRI ساختار مغزی سیزده کودک پیش دبستانی دارای نشانگان بیش فعالی/ کمبود توجه (شامل کمبود توجه و تکانشگری) و سیزده کودک عادی بررسی شد. اسکن‌ها نشان داد که در کودکان مبتلا به بیش فعالی/ کمبود توجه اندازه هسته دمدار به طرز معناداری کوچک‌تر از کودکان عادی است. علاوه بر این، اندازه کوچک‌تر هسته دمدار با ابراز بیشتر نشانه‌های بیش فعالی/ کمبود توجه همبستگی داشت.
شناسایی و درمان مشکلات کمبود توجه و بیش فعالی در سال‌های قبل از دبستان از تأثیر‌های سوء این اختلال در بلند مدت می‌کاهد.
نتایج این مطالعه در نشریه Clinical neuropsychologist منتشر شده است.
 
برگرفته از سایت انجمن روانشناسی آمریکا به تاریخ 5 تیرماه 1390
 
منبع : شانزدهمين خبرنامه الكترونيكي انجمن روانشناسي ايران
چاپ

تعداد مشاهده (3102)/نظرات (0)

لطفا برای ارسال نظر وارد سایت شوید یا ثبت نام نمایید